Ukrainalaiset lapset saavat laadukasta opetusta ja parempia kouluja

Ukrainalaisten peruskoulujen 1.-6.-luokkien opettajat ja rehtorit saivat lisäkoulutusta hallituksen aloittaman uudistushankkeen avulla.

Suomen rahoituksella painettuja oppikirjoja. Kuva: Learning Together -hanke.

Vuonna 2018 aloitetun Uusi ukrainalainen koulu -uudistuksen tavoitteena on nykyaikaistaa opetussektoria sekä parantaa opetus- ja oppimiskäytäntöjä oppilaslähtöisemmiksi.

Suomi ja EU tukivat uudistusta Learning Together -hankkeella, joka keskittyi muun muassa opettajille suunnattujen 34 kurssin luomiseen, oppimateriaalien hankintaan, yli 360 000 oppikirjan painamiseen, verkko-opetusmateriaaleja käsittelevän tiedon jakamiseen sekä opettajien psykososiaaliseen tukemiseen sen jälkeen, kun Venäjä oli käynnistänyt hyökkäyssotansa vuoden 2022 alussa.

Tausta

Ukrainan koulujärjestelmällä on paljon haasteita: oppimistulokset eivät ole riittävän hyviä, pätevistä opettajista on pulaa eikä opetuksen piiriin ole yhdenvertaista pääsyä.

Koronapandemia ja Venäjän vuonna 2022 aloittama laajamittainen hyökkäyssota ovat lisänneet koulupudokkaiden määrää ja vaarantaneet opetussektorin rahoituksen. Vain kolmasosa koululaisista osallistui lähiopetukseen vuonna 2023. Venäjän hyökkäyssota on myös hankaloittanut vuonna 2018 aloitetun opetusalan uudistushankkeen toteuttamista.

Suomen kehitysyhteistyön vaikutus

Suomi on tukenut Ukrainan opetussektoria hankkeiden, rahastojen ja opetussektorin koordinaation kautta yhteensä noin 30 miljoonalla eurolla vuosina 2018-2023.

Suomi tuki Uusi ukrainalainen koulu -uudistusta vuosina 2019-2023 Learning Together -hankkeella, jossa Suomen rahoitusosuus oli 6 miljoonaa ja EU:n 2 miljoonaa euroa. Suomi rahoitti myös Maailmanpankin PEACE-yhteisrahaston kautta muun muassa opettajien sota-ajan palkkoja 35 miljoonalla eurolla vuosina 2022-2023.

Tämän lisäksi Suomi kanavoi humanitaarista apua Kirkon ulkomaanavun ja Pelastakaa Lapset -järjestön kautta opetussektorin tarpeisiin. Suomalaista rahoitusta ja osaamista on ollut myös mukana koulurakennusten suunnittelussa ja jälleenrakennuksessa.